MEET Productions AS - Generelle Avtalevilkår
Med mindre annet er skriftlig avtalt mellom MEET Productions AS ("MEET") og Kunden, gjelder disse generelle avtalevilkår for MEETs leveranse av tjenester til Kunden. Med "Avtalen" menes disse standardvilkår sammen med ordreforespørsel og ordrebekreftelse samt andre vilkår som er skriftlig avtalt mellom partene i tilknytning til tjenesten. Med "Kunde" menes den fysiske eller juridiske person som har gitt ordreforespørsel forbundet med kjøp av tjenester levert av MEET.
1. Tjenesteleveransen
MEET skal gjennomføre sine forpliktelser etter Avtalen til avtalt tid og i henhold til god bransjestandard ved bruk av ansatte med nødvendig kompetanse og ved bruk av nødvendige ressurser slik at tjenesten i alle vesentlige henseender leveres i henhold til Avtalen.
Alt av utstyr og materialer levert av MEET som del av tjenesten skal passe til sitt formål og for øvrig være i tråd med Avtalen.
2. Vederlag
Med mindre annet er skriftlig avtalt, vil MEET utstede faktura til Kunden for tjenestevederlag med slike beløp og intervaller som er avtalt mellom partene. Dersom det ikke er avtalt priser eller vederlag gjelder MEET sine standard priser for de enkelte tjenesteelementer. Dersom det ikke er avtalt faktureringsintervaller, vil MEET utstede faktura til Kunden ved avslutningen av hver kalendermåned for tjenester som er levert i løpet av den kalendermåneden.
Med mindre annet er skriftlig avtalt skal Kunden utføre sine betalinger i NOK innen 14 dager regnet fra fakturadato til slik konto som er spesifisert av MEET.
Uavhengig av eventuelle andre beføyelser MEET måtte ha som følge av Kundens betalingsforsinkelser, påløper forsinkelsesrente etter lov om rente ved forsinket betaling av et hvert beløp som ikke er betalt innen forfall. Forsinkelsesrente påløper daglig regnet fra forfallsdatoen og frem til betaling av uoppgjorte beløp er skjedd.
Alle priser, vederlag og kostnader er oppgitt eksklusive merverdiavgift og andre skatter og avgifter, som i hvert enkelt tilfelle skal betales av Kunden.
3. Avtalens varighet
Avtalen trer i kraft på det tidspunkt MEET bekrefter en ordre og opphører på den dato som er avtalt mellom partene, og i mangel av slik avtale, på det tidligste tidspunktet av (a) MEETs ferdiglevering av den avtalte tjeneste, og (b) avslutningen av arrangementet eller den relevante delen av arrangementet som tjenesten ble levert i forbindelse med. Dette med mindre Avtalen er hevet på et tidligere tidspunkt som følge av vesentlig mislighold.
4. Kundens plikter
Kunden skal samarbeide med MEET vedrørende alle forhold forbundet med tjenesten og gi tilgang til Kundens lokaler og andre fasiliteter som måtte være nødvendig for MEETs tjenesteleveranse.
Kunden skal i tide levere til MEET alle dokumenter, spesifikasjoner, tidsplaner, inventarlister, utstyrslister, tekniske opplysninger og annen informasjon og andre materialer som er påkrevet etter Avtalen eller forespurt av MEET for å sikre MEETs tjenesteleveranse.
Kunden skal sørge for at MEET krediteres offentlig for sine ytelser, f.eks. ved oppgivelse i produksjonens rulletekst eller med sluttplakat.
5. Underleverandører
MEET kan inngå avtaler med underleverandører i tilknytning til leveransen av tjenesten etter Avtalen uten Kundens samtykke. Dette virker imidlertid ikke inn på MEETs ansvar overfor Kunden etter Avtalen.
6.Kansellering/avbestilling
Dersom arrangementet kanselleres, forbeholder leverandør seg retten til å fakturere for avtaler som er inngått etter at budsjett/tilbud er godkjent, og som ikke kan avbestilles uten gebyr.
Dersom kanselleringen skjer inntil 20 dager før arrangementstart, vil det i tillegg til overnevnte faktureres et avbestillingsgebyr på 20% av budsjettsum og leverandørs påløpte kostnader.
Ved avbestilling mindre enn 20 dager før arrangement, faktureres hele avtalebeløpet.
7.Forhold utenfor leverandørs kontroll (Force Majeure)
Dersom leverandørs oppfyllelse av forpliktelser etter arrangementsavtalen, hinders av forhold utenfor hans kontroll, og han ikke med rimelighet kunne tatt disse forhold I betraktning ved inngåelsen av avtalen, suspenderes leverandørs plikter så lenge slike forhold foreligger. Leverandør bærer intet ansvar eller risiko ved manglende eller forsinket levering som følge av forhold utenfor
leverandørs kontroll. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til naturkatastrofer, terror, streik eller annen arbeidskonflikt, mangelfull eller skadet infrastruktur eller brann.
Leverandør plikter å informere kunden uten opphold dersom det fremkommer informasjon som gjør at leveransen ikke kan oppfylles I henhold til denne avtale.
Leverandør forbeholder seg retten til å avlyse og evakuere ethvert arrangement der leverandør er teknisk produsent, dersom det foreligger eller oppstår forhold som gjør det sikkerhetsmessig uforsvarlig å gjennomføre arrangementet. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til feil bruk av utstyr, manglende sertifiseringer på utstyr, væromslag og vind, manglende nødutganger og andre bygg-tekniske forhold, opptøyer eller trengsel samt vold eller trusler mot leverandør eller leverandørs underleverandører og mannskap.
8.SÆRSKILTE BETINGELSER SOM FØLGE AV UTBRUDD AV CORONA-VIRUSET
Kunden bekrefter å være kjent med det pågående Corona/COVID-19 virusutbruddet. Utbruddet og COVID- 19-viruset er nærmere beskrevet av nasjonale og internasjonale helsemyndigheter og organisasjoner. For nærmere informasjon henvises det bl.a. til https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 og https://www.fhi.no
Som følge av at kunden er kjent med den nåværende situasjon og dermed i stand til å vurdere eventuelle risikoer og potensielle negative utviklingsscenarioer, vil fullstendige eller devise avbestillinger, kanselleringer, utsettelser eller andre unntak fra kundens kontraktsmessige forpliktelser som påberopes eller erklæres av kunden i tilknytning til MEET Productions tjenesteleveranser, og
som er begrunnet i utbruddet av Corona viruset (f.eks. ved påberopelse av "Force Majeure"-klausuler eller lignende regler eller prinsipper), ikke danne rettslig grunnlag for å frita kunden fra dens kontraktsmessige forpliktelser. Det foranstående gjelder uavhengig av anbefalinger og/eller beslutninger fattet av offentlige myndigheter og endringer i lover eller forskrifter besluttet av nasjonale eller internasjonale myndigheter eller organisasjoner.
9. Forsikring
Hver av partene er ansvarlige til å inneha gyldige lovpålagte og sedvanlige forsikringer for sine virksomheter og ansatte/engasjert personell som er dekkende for partenes respektive virksomheter og forretningsaktiviteter.
Det er Kundens ansvar å inneha gyldige forsikringer som dekker arrangementet tjenesten er levert i forbindelse med (f.eks. ved forsikring av en produksjon som er omfattet av Avtalen) med dekningsgrader og på betingelser som er tilstrekkelige til å sikre Kundens risiko og interesser. Slike forsikringer skal omfatte dekning av materiellskade, personskade og økonomisk tap forårsaket av en tredjepart, Kunden, Kundens ansatte, leverandører, gjester, eller andre tredjeparter som
medfølger Kunden i forbindelse med arrangementet, og som rammer Kunden, ansatte, tredjeparter og materiell, inklusive MEETs eiendeler og personell som er benyttet i tjenesteleveransen.
Kunden er ved dette informert om at MEETs forsikringer ikke er dekkende for Kunden (og andre tredjeparters) eiendom. Kunden er derfor ansvarlig for å forsikre egen og tredjeparts eiendom, herunder men ikke begrenset til dekorasjoner, rekvisitter, kulisser,
antrekk og annet utstyr og materiale. MEET forutsetter at frilansere som er engasjert av Kunden i forbindelse med arrangementet besitter forsikringer som dekker egne interesser og ansvar.
10. Heving
Hver av partene har rett til å heve Avtalen ved skriftlig varsel dersom den annen part (a) har vesentlig misligholdt Avtalen og ikke lykkes med å bringe misligholdet til opphør (forutsatt at forholdet kan rettes), innen 3 dager etter å ha mottatt skriftlig varsel om misligholdet, (b) begjærer oppbud eller slås konkurs, avvikler sin virksomhet, erklærer at vedkommende innstiller eller vil komme til å innstille sine betalinger, eller på annet grunnlag rimeligvis må antas å være insolvent, eller (c) det er gjennomført en endring av eierskap i parten med den følge at forutsetningene for inngåelsen av Avtalen er blitt endret.
11. Ansvarsbegrensning
MEETs fulle ansvar for brudd på Avtalen er begrenset til å rette avtalebruddet eller forestå omlevering av den delen av tjenesten som er påvirket av avtalebruddet. MEET skal uten ugrunnet opphold iverksette alle rimelige tiltak for å bringe avtalebruddet til opphør.
Ethvert krav mot MEET skal i alle sammenhenger være (i) begrenset til å omfatte Kundens direkte tap som må være tilstrekkelig dokumentert, (ii) forutsatt av at MEET har handlet uaktsomt, og (iii) under enhver omstendighet begrenset til et beløp som svarer til det samlede vederlag som Kunden skal betale for tjenesten i henhold til Avtalen eksklusive merverdiavgift.
MEETs ansvar etter Avtalen, dens gjennomføring og i forbindelse med leveransen av tjenesten generelt, omfatter ikke erstatning for indirekte tap, uavhengig av ansvarsgrunnlag. Dette innebærer bl.a. at MEET ikke er ansvarlig for å erstatte Kunden eller andre eventuelle tapte reklameinntekter eller andre inntekter som Kunden eller en tredjepart har tapt.
Ved Kundens mislighold av Avtalen, herunder mislighold av plikten til å betale vederlag til forfall, har MEET adgang til å stanse leveranser etter Avtalen inntil misligholdet er blitt rettet.
12. Taushetsplikt
Hver av partene forplikter seg til å ikke bekjentgjøre noen informasjon av konfidensiell art forbundet med den annen parts virksomhet, kundeforhold, leverandørforhold eller ansatte.
Partene kan bekjentgjøre konfidensiell informasjon til sine ansatte, konsulenter, representanter eller rådgivere som har behov for slik kunnskap i forbindelse med partens utøvelse av rettigheter og plikter etter Avtalen og dens gjennomføring forøvrig. Hver av partene skal sørge for at egne ansatte, konsulenter, representanter eller rådgivere som gis tilgang til konfidensiell informasjon overholder taushetsplikten etter dette punkt. Hver av partene kan bekjentgjøre konfidensiell informasjon forbundet med den annen part hvis det følger av lov, beslutning av en kompetent domstol eller myndighetsbeslutning.
13. Overdragelse
Partene kan ikke overdra noen av sine rettigheter eller forpliktelser etter Avtalen uten den annen parts samtykke.
14. Endringer i Avtalen
Endringer i Avtalen er ikke gyldige med mindre de foreligger skriftlig og er undertegnet av partenes signaturberettigede representanter.
15. Lovvalg og tvisteløsning
Denne Avtalen og enhver tvist som måtte springe ut av Avtalen, Avtalens formål og tilblivelse er underlagt norsk rett. Tvister eller krav som måtte oppstå i tilknytning til Avtalen skal løses ved voldgift etter voldgiftslovens regler. Oslo er ugjenkallelig vedtatt som det sted voldgiftsretten skal settes.
Denne voldgiftsklausulen er ikke til hinder for at (a) partene kan begjære midlertidige avgjørelser fra de alminnelige domstoler i Norge, og (b) MEET kan fastsette og/eller innfordre vederlag etter Avtalen ved innbringelse til forliksråd, namsmyndigheter og domstoler.